Neurologische aandoeningen

Neurologische aandoeningen zijn problemen aan het zenuwstelsel. Het zenuwstelsel bestaat uit de hersenen, het ruggenmerg en de zenuwen. Als u een neurologische aandoening heeft, kunt u last hebben van verschillende ziekteverschijnselen. De klachten zijn afhankelijk van de plaats waar het zenuwstelsel is beschadigd. Naast lichamelijke klachten kunt u ook problemen ervaren op het gebied van het geheugen, denken, voelen en handelen.

Een neurologische aandoening kan veel invloed hebben op uw dagelijks leven en dat van uw naasten. Handelingen die eerst vanzelfsprekend waren, zoals aankleden, boodschappen doen, koken of het huishouden kosten meer moeite en energie of zijn soms niet meer mogelijk.

neurologische aandoeningen zenuwstelsel problemen

Kinesitherapie bij een neurologische aandoening vraagt een specifieke aanpak waarbij we kijken naar de patiënt als geheel en niet enkel naar symptomen. Tijdens de revalidatie komen verschillende aspecten aan bod waaronder het normaliseren van tonus, verminderen van spasticiteit, verbeteren van mobiliteit, evenwicht, coördinatie, spierkracht, transfers, staan en stappen, …

We zoeken samen naar een manier om wo optimaal en comfortabel mogelijk te functioneren in het dagelijks leven. Vaak gaat het hier om een complex verhaal dat veel tijd vraagt. Welke aandoeningen kunnen verbeterd worden met behulp van neurologische revalidatie? Veel voorkomende neurologische aandoeningen zijn: CVA (hersenbloeding of -infarct), Parkinson, MS, ALS, dwarslaesie, hersenletsel na trauma.

neurologische aandoening revalidatie spierkracht hersenletsel